marți, 15 februarie 2011

Romania+Polonia=Love

Eu am ajuns la concluzia ca oamenii de gheata sunt sub orice critica de prosti, da, am spus-o! Poate doar cei pe care i-am cunoscut eu, dar chiar si asa...Hai sa va povestesc de ce am ajuns la concluzia asta:

1. Intr-o dupa amiaza frumoasa, o colega de serviciu care are vreo 40 de ani ma intreaba linistita cum se scrie FRACTURE. Sa ne intelegem, m-a intrebat pe mine care locuiam aici de 3 luni atunci cand mi s-a pus intrebarea asta. Eu, care sunt varza la spelling, sau cel putin asa credeam. Pana si eu am stiut raspunsul la intrebarea asta. I-am dictat linistita si ma gandeam daca un roman ar intreba un strain, abia venit in Romania de cateva luni, cum se scrie FRACTURA.

2. Intr-o seara friguroasa eram la serviciu si am iesit sa fumez o tigare cu o colega. Vine o alta colega, din nou pe la 40 de ani, si ma intreba: Astea sunt tigari poloneze? Ii raspund ca nu, sunt de la mine din Romania. Moment in care ea imi spune ceva ce m-a socat profund: Pai Romania si Polonia nu sunt acelasi lucru? Raspund socata ca nu iar ea isi sustine ideea spunand: A, credeam ca Romania si Polonia s-au unit si ca sunt acelasi lucru...

Am lasat un rand liber ca sa subliniez cat de socata am fost. I-am spus si eu ca Romania si Polonia nici macar nu sunt vecine. Am ras 15 minute, nu a fost un raspuns prea frumos la ceea ce a spus, dar nu am putut sa ma abtin. M-a intrebat de ce rad si i-am spus ca...pur si simplu e foarte amuzant. Nu cred ca a inteles ce intrebare idioata a putut sa puna.

3. Alta seara, de data asta un coleg de serviciu ma intreaba ce religie sunt. Ii rapund ca sunt Crestin Ortodoxa, iar el ma corecteaza si imi spune ca sunt Crestina. Ii repet, ca sunt Crestin-Ortodoxa, iar el imi spune ca nu exista asa ceva, ca exista doar crestini. Am incercat sa ii explic ca sunt doua feluri de Crestini, Ortodoxi si Catolici, ca la mine in tara majoritatea este Ortodoxa in timp ce la el in tara majoritatea este Catolica, i-am explicat cu Marea Schisma, in fine...La sfarsitul discutiei a plecat cam nedumerit si total neconvins de explicatia mea.

Astea sunt doar momente marcante, ca ma lovesc zilnic de prostia lor, ma trezesc eu folosind cuvinte pe care ei nu le inteleg si nu pentru ca nu sunt corecte, ci pentru ca sunt prea elevate pentru ei si trebuie sa le explic eu ce inseamna. Au pus afis pe usa unei bai: OUT OFF ORDER, cu doi F, OFF!!!!!!!!!! Si ce e mai grav e ca nu e prost doar cel care a scris afisul, toti sunt prosti pentru ca nu il da nimeni jos, nu il corecteaza nimeni!

Nu spun ca asa ceva nu s-ar intampla niciodata in Romania, dar...parca nu m-am intalnit niciodata cu atatia prosti intr-un singur loc.

7 comentarii:

Ada spunea...

Lol. Nu creeeed ????
Hahahaha. M-ai facut sa rad cu postarea asta.
Chiar atat de multi prosti pe metrul patrat? Incredibil. :))

Ah btw, din cate stiu eu si protestantii sunt crestini. S-ar putea si evanghelistii, nu sunt foarte sigura.

Pup. Salutari si lui Gabi.

(Ada)

carmesyta spunea...

Da, asa este. Si Romano-Catolicii tot Crestinii sunt, si mai sunt multe ramuri d'astea gen Biserica Crestina dupa Evanghelie, care sunt recunoscute drept culte.

Laura spunea...

Am citit mai devreme articolul tau faimos despre Horia Moraru. M-am enervat nitel, dar deh, vorba lu' Creanga 'in camasa in care te manii, in aia te si dezmanii', mai ales ca e vechi.
Da', uite ca n-am avut de lucru si am mai citit ce ai scris.
Hai, treaca de la mine aia cu Polonia, desi bag mana in foc ca nici tu nu stii toate statele Americii. Adica, vorba aia, nici Romania si nici Polonia nu sunt puteri mondiale, in plus, ambele fac parte din fostul bloc de Est.
Trecem peste.
Ei, dar explicatia ta cu crestinismul m-a scos putin din adidasi.
Declari cu indiscretie despre niste oameni ca sunt prosti si asta e urat. E urat in general, dar mai ales ca tu dai dovada de ignoranta.
Daca tot ai auzit de marea schisma, te durea mana sa mai dai cateva pagini la cartea de istorie, sa citesti si despre marea reforma?
Pe scurt, asa, crestini sunt ortodocsii, catolicii, protestantii (evanghelici,prezbitarieni, unitarieni, anglicani), neo-protestantii (baptisti, penticostali, adventisti, crestini dupa evanghelie). Toti au drepturi egale in fata statului, toti sunt crestini, nu doar ortodcsii si catolicii, chiar daca ei reprezinta o majoritate.

As fi putut sa scriu comentariul asta intr-un singur cuvant, anume 'facepalm', dar asa poate ajuta cu ceva.

(Optional)
Cat despre ultima treaba, care se leaga si de prima, inteleg ca esti intr-o tara vorbitoare de limba engleza, ei nu pun atat de mult accent pe spelling in scoala cat se pune la noi in orele de engleza. Numai copiii destepti merg la Spelling Bee, asa ca nu e nimic deosebit sa te intrebe cineva 'how do you spell the word..'
Si pana la urma poate ca afisul de pe baie l-a scris tot un emigrant si chiar daca l-a scris un bastinas, eu am un album intreg cu tampenii scrise in locuri publice si pe hartii oficiale din Romania.

Larisa Gligor spunea...

Draga carmesyta,

Nu pot decat sa zambesc, simtind aerul de superioritate cu care vorbesti despre cum isi stapanesc altii limba. Ma uit in Romania noastra si sunt adeseori socata de lipsa de cultura de care suntem inconjurati. Citesc nenumarate articole presarate cu zeci de greseli de toate felurile, de la continut, pana la ortografie, mai ales in randul celor mai tineri care sustine cu tarie futilitatea scolii - atitudine care de altfel se reflecta in felul cum vorbesc si scriu. Nu suntem deloc departe de ceea ce descrii tu ca se intampla acolo, asa ca nu mi se pare corecta ponegrirea ta (pe de alta parte, cu toate prietenia ti-as sugera sa iti revizuiesti punctuatia ;)). In alta ordine de idei, apreciez cat de bine cunosti tu totusi limba. Eu ma vad adesea in situatia de a corecta la locul de munca persoane care au limba germana ca limba materna si care, la fel ca romanii nostri, nu au dat doi bani pe scoala, dar asta este. Exista si altii care sunt mai sus.

Dar sa trecem la lucruri mai serioase. Pamantul nostru este imens. De acord? Inseamna ca sansele ca cineva sa detina o informatie gresita despre un lucru sunt foarte mari, iar probabilitatea ca nici tu sa nu fii omniscienta este, la fel, foarte mare. Nu sunt sub nicio forma de acord cu ignoranta si a nu stapani lucruri elementare, insa de aici si pana la a vorbi despre un grup de oameni la modul general ca sunt prosti care pun intrebari idioate este cale lunga si, din pacate, de-a dreptul necinstita fata de ei.

Permite-mi sa corectez o afirmatie de-a ta. Crestinii nu sunt doar ortodocsi si catolici. Acestea sunt cele doua ramuri de baza, dar dupa reforma Bisericii Catolice au aparut protestantii si mai tarziu neo-protestantii, iar toate la un loc (inclusiv crestinii dupa Evanghelie care sunt neo-protestanti, luternaii care sunt protestanti si ortodocsii) sunt cultele care fac parte din religia crestina. Asadar - religia este copacul, iar cultele sunt fructele. Vom vorbi astfel de religia crestina, de budism, de islamism si de cultele religiei crestine, enumerate mai sus. Si iata ca nici tu nu le stii pe toate, asa ca hai sa nu mai radem de nestiinta altora. ;)

Carmesyta, vei ajunge sa te bucuri cu adevarat de viata (prin asta nu se intelege sa razi de prostia altora) cand vei invata ca fiecare isi are defectele. Atunci o sa treci dincolo de suprafata oricum irelevanta a ceea ce ne inconjoara si vei ajunge la lucruri cu greutate si cu substanta valoroasa.

P.S. In toaleta de la locul meu de munca scrie "Inchide capacu", iar in toaleta marelui aeroport Otopeni scria (sper sa fi schimbat intre timp) "Please keep cleaning." :)

Larisa Gligor spunea...

Erata:

- ... mai ales in randul celor mai tineri care sustin cu tarie futilitatea scolii...

- ... cu toata prietenia, ti-as sugera...

- Cultele enumerate de mine nu sunt toate! Sunt doar exemple.

Ce bine era daca citeam inainte de a trimite, dar asta e acum :)

carmesyta spunea...

Nu ne-am inteles...astia sunt oamenii pe care i-am cunoscut eu. Nu sunt toti prosti, evident. Daca am exagerat am facut-o doar ca sa scot in evidenta niste trasaturi. Eu am scris articolul ca sa lamuresc oamenii care au impresia ca doar in Romania se intampla unele lucruri si am incercat sa explic unele lucruri ciudate care se petrec in "tarile alea smechere din vest".

Afisul era scris de un englez, chiar unul cu functie de conducere.

Da, nici romanii nu stiu sa scrie corect gramatical, dar...nici nu o sa intrebe un strain venit de cateva luni in tara cum se scriu diverse cuvinte.

Am si spus intr-un comentariu de diversele ramuri ale crestinismului, ma mir ca nu l-a vazut nimeni.

Da, nu stiu toate statele Americii asa cum sincer nu stiu nici toate judetele Romaniei, dar eu sunt constienta de asta si nu o sa spun niciodata cu atata nonsalanta ca judetul Constanta e in Transilvania...sau mai stiu eu ce alta tampenie si apoi sa imi si sustin punctul de vedere. Imi cunosc limitele si incerc sa ma incadrez in el. Pe principiul: daca esti prost, mai bine taci!

Da, adevarul este ca ma oftic tare ca in tara asta un om care habar nu are sa scrie in limba lui materna ia de zece ori mai multi bani decat ia un profesor de liceu in Romania. Asta e problema mea! Cred ca prost sa fii, noroc sa ai, sa te nasti in alta tara...

Alexandru Poenaru spunea...

Ceea ce ti se pare tie anormal, mie personal mi se pare foarte normal, mai uman in acelasi timp. In afara nu se pune accept pe cultura generala ci pe specializari, spre eficientizarea muncii. Pe noi ne invata scoala sa stim sa facem din toate cate putin si defapt nimic calumea. Statistic vorbind, in Romania sunt mult mai multi analfabeti decat in celelalte state vesice, plus nivelul de trai e de asemenea mai ridicat, ceea ce inseamna ca noi suntem prostii. De ce trebuie sa stii geografie cand tu probabil nu ai inclinatii spre latura umana. Ideal este sa stii sa faci un lucru foarte bine si atat.

La inceput si eu credeam acelasi lucru ca si tine, ca strainii sunt prosti, ca romanii se descurca si sunt mai destepti, asta mai ales in liceu (din simplu motiv ca eu traiam intr-un cerc de oameni cu o anumita educatie). Cand am venit in Bucuresti la facultate (UTCB), mi-am schimbat total parerea despre romania, si romani in general. Asteptarile mele au fost total inselate, in sensul ca la facultate am dat peste tot felul de oameni, nu tocmai educati, cu stil cocalaresc, care vor sa "munceasca putin si sa castige din plin".

Eh, oricum as putea continua la infinit dar cu cat e mai mare commentul cu atat ar fi mai plictisitor, imi place cum scrii, ti-am mai zis asta.