sâmbătă, 29 august 2009

Eu cred in Romania. Tu?

A trecut moda plecatului la capsuni in Spania, mai bine zis nu mai sunt chemati romanii acolo pentru ca au intrat si ei in criza. Romanii cu mai multe asteptari de la viata emigreaza in Canada. Romanii mai in varsta pleaca in Italia sa ingrijeasca batrani. Tinerii pleaca in America- land of opportunities. Eu nu vreau sa plec! Eu inca mai cred ca pot sa reusesc aici, sa-mi iau o casa cu un credit ipotecar , sa-mi cumpar o masina productie autohtona tot printr-un credit avantajos, sa am un serviciu stabil unde sa avansez o data la cativa ani si sa primesc o marire de salariu periodic. Sunt naiva? Optimista? Nebuna?

Eu cred ca Romania are mai multe posibilitati sa se dezvolte decat restul tarilor din estul Europei. Da, am pierdut sansa sa fim o tara dezvoltata dupa Al Doilea Razboi Mondial, dar putem oricand sa rescriem istoria. Avem mine de aur, petrol, paduri, teren arabil, oameni destepti si dornici de munca. De ce suntem doar o piata de desfacere? Ma uit in hipermarketuri si vad ca produsele romanesti sunt putine, ascunse pe rafturile de jos, nu li se face publicitate, nu sunt promovate si nici nu par a fi de incredere. Eu cumpar produse romanesti pentru ca stiu ca daca nu li se face publicitate, atunci pretul publicitatii nu apare in pretul produsului la raft.

Cine sunt eu? Sunt produsul sistemului de invatamant romanesc, sunt produsul mediului in care am trait. Daca m-as fi nascut in America, as fi fost altcineva. Eu sunt mandra de mine, sunt multumita de ceea ce sunt si tocmai de aceea nu vreau sa plec. Stiu ca un loc strain m-ar schimba, nu vreau sa incep sa cred ca lucrurile materiale sunt mai importante decat valorile spirituale.Ce probleme are Romania care sunt unice in lume? Birocratia? Coruptia? Tiganii? Infractionalitatea? Astea sunt peste tot, nu la partea asta suntem unici ci la partea in care ne sunt recunoscute valorile. Hai sa nu mai fim lasi, hai sa nu abandonam Romania, hai sa nu ne mai intrebam ce face Romania pentru noi, ci mai bine ce facem noi pentru ea.


Deviza Europei este "Unitate in diversitate" si noi aderam la ea (atat la Europa, cat si la deviza), dar cand Mailat a violat-o pe italianca toata lumea, unii cu furci, unii cu topoare, urla sa ne separam de tigani, sa nu fim identificati cu ei...Ne mandrim cu Ardealul, cu arhitectura locului, dar ii uram pe unguri ca ne-au cotropit. Intrebarea mea este: nu suntem in stare sa pastram o constanta? Sa acceptam viata cu bune si cu rele? Sa ne acceptam unii pe ceilalti si sa ne iubim pentru ceea ce suntem?

Mircea Badea spune:"Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul!" Suntem atat de ocupati sa criticam multele lucruri care nu merg bine aici si sa ne facem actele de emigrare, incat uitam ca putem face ceva, uitam ca noi suntem cei care trebuie sa infaptuim schimbarea, uitam ca noi, romanii, suntem majoritari in Romania, uitam ca soarta celor doua razboaie a fost in mana noastra.

Cred cu tarie ca singurul lucru care le lipseste romanilor este patriotismul. Am putea sa facem mult mai multe daca am avea incredere in noi, daca am fi mandri de ceea ce suntem, daca nu ne-am mai subaprecia valorile. Cred ca Romania e o tara perfecta si singurul lucru pe care ar trebui sa-l facem este sa ne schimbam mentalitatea, sa deschidem ochii si sa invatam in primul rand sa ne apreciem.


Romanii au uitat sa promoveze valorile, oamenii ca Petrache Poenaru. Nu stiti cine e Petrache Poenaru? Este cel care acum aproape 200 de ani a inventat stiloul si a revolutionat lumea instrumentelor de scris. Romani ca el inca mai sunt, dar talentul lor este inabusit de conceptia ca suntem prea mici pentru a face noi vreo diferenta. Va poftesc sa va uitati la imaginile acestea si o sa intelegeti cine suntem noi.

Un comentariu:

Unknown spunea...

ce ne poti spune despre Canada, si ea e o tara destul de frumoasa... ;))